AMA Zentrum für Sensorik und Messtechnik auf der electronica

Kompetenzzentrum mit 14 Ausstellern lädt zum fachlichen Austausch ein

Berlin, 25. September 2018 - Der AMA Verband für Sensorik und Messtechnik präsentiert 14 Aussteller auf einem Gemeinschaftsstand auf der Fachmesse electronica, die vom 13.-16.11.2018 in München stattfindet. Die ausstellenden Firmen und Institute zeigen neue Produkte und Lösungsansätze rund um die Sensorik, Mess- und Prüftechnik.

Die Besucher der electronica 2018 erwartet nationales und internationales Expertenwissens aus Abnehmersegmenten und Anwenderbranchen, von der Automobil- und Industrieelektronik über Embedded und Wireless bis hin zur Medizinelektronik und MEMS. Sensoren und Messtechnik kommen in der Elektronik eine Schlüsselrolle zu, sie erfassen Informationen und stellen diese als Daten zuverlässig, sicher und präzise zur Verfügung.

Das AMA Kompetenzzentrum für Sensorik und Messtechnik lädt Besucher zum fachlichen Austausch ein. Das AMA Zentrum bietet Expertenwissen für Fachbesucher aus Abnehmersegmenten und Anwenderbranchen an. Interessierte können sich über einzelne Sensorelemente, Sensoren, Messtechnik sowie System- und Komplettlösungen informieren. Der AMA Verband bietet zudem einen kostenlosen, aktualisierten Branchenführer 2018/19 an. Dort sind die rund 1.000 Produkt- und Dienstleistungskategorien der 460 Mitglieder aus Industrie und Wissenschaft abgebildet.

Besucher finden das AMA Zentrum für Sensorik und Messtechnik auf der electronica vom 13.-16. November 2016 in Halle B3. Eine Liste der Aussteller des AMA Zentrums mit Kurzbeschreibung der jeweiligen Tätigkeitsschwerpunkte finden Besucher unter: http://www.ama-zentren.de/electronica

___________________________

(Zeichen inkl. Leerzeichen: 1.702)

Der AMA Verband für Sensorik und Messtechnik e.V. (AMA) – Innovatoren verbinden – ist mit 460 Mitgliedern aus Industrie und Wissenschaft das Netzwerk und die Interessensvertretung für die Schlüsselbranche technischer Innovationen. AMA ist erster Ansprechpartner in der Sensorik und Messtechnik und bietet mit seinem detaillierten Branchenführer einen Angebotsüberblick der Sensorik und Messtechnik. AMA pflegt den Innovationsdialog mit allen am Innovationsprozess Beteiligten auf der führenden Fachmesse SENSOR+TEST und auf Gemeinschaftsständen wichtiger Leitmessen im In- und Ausland.

Ansprechpartnerin Presse:

AMA Verband für Sensorik und Messtechnik e.V.

Frau Pascale Taube

Leiterin Presse und Public Affairs

Sophie-Charlotten-Str. 15 / 14059 Berlin

Tel. +49 30 22190362-20 / Fax +49 30 22190362 -40

Sensorik und Messtechnik im zweiten Quartal mit rückläufigem Umsatz

Auftragseingänge ziehen weiter an, positive Erwartungen für das dritte Quartal

Sensorik und Messtechnik verzeichnete im zweiten Quartal einen Umsatzrückgang von vier Prozent. Gleichzeitig stiegen die Auftragseingänge um fünf Prozent, die Branche erwartet für das dritte Quartal ein Umsatzwachstum von sieben Prozent.

Berlin, 6. September 2018 – Der AMA Verband für Sensorik und Messtechnik befragt seine 460 Mitglieder quartalsweise zur wirtschaftlichen Entwicklung. Im zweiten Quartal verzeichneten die AMA Mitglieder einen rückläufigen Umsatz von vier Prozent, verglichen mit dem Vorquartal. Vergleicht man die Umsatzentwicklung des zweiten Quartals 2018 mit dem des zweiten Quartals 2017, erwirtschaftete die Branche jedoch innerhalb dieser Phase ein deutliches Umsatzplus von 13 Prozentpunkten.

Andere Parameter unterfüttern die insgesamt positive Entwicklung in der Sensorik und Messtechnik. AMA Mitlieder verzeichneten im zweiten Quartal bei den Auftragseingängen einen Anstieg von fünf Prozent, verglichen mit den Ergebnissen des Vorquartals. Das stärkt die Erwartungshaltung der Branche, die einen Umsatzanstieg von sieben Prozent für das laufende dritte Quartal prognostiziert.

„Der Branche geht es sehr gut. Solche Schwankungen von Quartal zu Quartal sind nicht ungewöhnlich. Deshalb erwartet die Branche, dass sich der bisherige langfristige Trend von rund 6,5 Prozent Wachstum jährlich fortsetzt“, sagt AMA Geschäftsführer Thomas Simmons über die aktuellen Ergebnisse. „Digitalisierung und Automatisierung sind die Themen der Industrie, technische Systeme müssen immer intensiver mit ihrer Umwelt interagieren. Die Lösungen basieren auf innovativen Entwicklungen aus der Sensorik und Messtechnik. Ein guter Grund für unsere Mitglieder, positiv auf die Entwicklung der Absatzmärkte zu blicken.“

AMA Branchenführer Sensorik und Messtechnik erschienen

Sensor und Messtechnik im Überblick

Berlin, 17. August 2018 - Der AMA Verband für Sensorik und Messtechnik (AMA) veröffentlicht eine komplett überarbeitete und aktualisierte Ausgabe seines Branchenführers. Die Verbandspublikation informiert auf 128 Seiten über Anbieter von Sensoren, Messtechnik und Dienstleitungen für unterschiedliche Anwenderbranchen. Der AMA Branchenführer 2018/2019 kann ab sofort kostenlos beim AMA Verband bestellt oder online genutzt werden.

Die Branche boomt und neue Technologien, wie das Industrial Internet und die Industrie 4.0, versprechen mehr Effizienz, Leistungsfähigkeit, Sicherheit und Qualität. Der Schlüssel dafür liegt in der Vernetzung und der Analyse der Betriebsdaten von Maschinen, Anlagen und Prozessen. Diese Daten werden von Sensoren und Messsystemen zuverlässig, sicher und präzise zur Verfügung gestellt und übernehmen eine Schlüsselrolle in der Digitalisierung der Industrie der Zukunft.

Der AMA Verband für Sensorik und Messtechnik bildet in seinem aktualisierten Branchenführer 2018/2019 die rund 1.000 Produkt- und Dienstleistungskategorien seiner 460 Mitglieder aus Industrie und Wissenschaft ab. Im ersten Teil der Broschüre finden Anwender ein Inhaltsverzeichnis, sortiert nach Messgrößen. Im mittleren Teil werden die AMA Mitglieder in alphabetischer Reihenfolge aufgeführt, im letzten Drittel befindet sich ein Index nach Schlagworten sortiert. Der AMA Branchenführer erscheint als deutsch-englische Ausgabe.

„Unser aktueller Branchenführer bietet Anwendern und Interessierten einen Überblick über die Produkte und Dienstleistungen unserer 460 Mitglieder“, sagt Thomas Simmons, AMA Geschäftsführer. „Der AMA Branchenführer ist natürlich auch online nutzbar. Anwender geben dort Suchbegriffe ein oder filtern zum Beispiel nach Messgrößen und erhalten eine Liste mit den für sie relevanten AMA Mitgliedern‘.

Die gedruckte Ausgabe kann kostenlos beim AMA Verband für Sensorik und Messtechnik bestellt werden: info (at) ama-sensorik.de.

Die Onlineversion finden Interessierte unter:

AMA Innovationspreis 2018 mit zwei Siegerteams

Prof. Schütze, Universität Saarland; Grob, IST AG; C. Peuker, Endress+Hauser, J. Holoubek, F. Klammsteiner, Dr. J. Polak, IST AG; Dr. P. Vrdoljak, Endress+Hauser; Dr. M. Schalles, TU Ilmenau; S. Mayer, Dr. R. Fix, Dr. H. Verhoeven, Dr. T. Block, Bosch Sensortec GmbH; P. Krause, AMA Vorstandsvorsitzender (First Sensor)

Ein miniaturisierter, hochintegrierter Gassensor und ein Thermometer mit automatischer in situ Kalibrierfunktion gewinnen den AMA Innovationspreis 2018.

Berlin, 26. Juni 2018 – Der AMA Verband für Sensorik und Messtechnik (AMA) zeichnete am 26. Juni zwei Entwicklerteams mit dem AMA Innovationspreis 2018 auf der SENSOR+TEST 2018 in Nürnberg aus. Die Jury, die sich aus Vertretern aus Wissenschaft und Industrie zusammensetzt, bescheinigt beiden Einreichungen hochinnovative Lösungsansätze bei deutlich erkennbarer Marktrelevanz. Das Preisgeld von 10.000 Euro ging in diesem Jahr zu gleichen Teilen an den miniaturisierten und hochintegrierten Umweltsensor BME680 der Bosch Sensortec GmbH und an das Thermometer itherm TrustSens TM37x mit automatischer in situ Kalibrierfunktion von Endress+Hauser und der TU Ilmenau.

Bosch BME680 - erster miniaturisierter, chemischer Gassensor

Der Bosch BME680 ist das erste integrierte 4-in-1 Sensormodul, der einen Druck-, Temperatur- und Feuchtesensor mit einem MEMS Gassensor kombiniert. Im Bereich CE & IoT Anwendungen wurde damit eine neue Messgröße erschlossen. Ausgangslage der Innovation waren hohe Anforderungen im CE- und IoT-Markt gegenüber dem technischen Stand, insbesondere hinsichtlich Systemintelligenz, Baugröße, Leistungsaufnahme, Zuverlässigkeit sowie Industrialisierung & Skalierbarkeit der Fertigungsvolumen. Bislang waren dies wesentliche Hindernisse für die Etablierung der chemischen Messgröße Gas im industriellen Maßstab und für die Massenproduktion. Heute sind bereits erste Geräte im Bereich IoT und Smart Home mit dem BME680 auf dem Markt verfügbar.

Die Jury und der AMA Verband gratulieren dem Entwicklerteam: Dr. Richard Fix, Dr. Thomas Block, Dr. Herbert Verhoeven und Kollegen (Bosch Sensortec GmbH, Reutlingen)

Thermometer mit automatischer in situ Kalibrierfunktion im Prozess

Die zweite prämierte Innovation ist das itherm TrustSens TM37x, ein Thermometer mit automatischer in situ Kalibrierfunktion im Prozess. In seinen Messeinsatz ist zusätzlich zum Widerstandssensor ein ferroelektrisches Referenzelement mit bekannter Curie-Temperatur als Temperaturnormal integriert. Wird durch die Prozesstemperatur eine Phasenumwandlung ausgelöst, wird die Messabweichung des digitalen Temperaturwerts zur Curie-Temperatur bestimmt und das Thermometer kalibriert. Die automatische, rückwirkungsfreie Kalibrierung erfolgt ohne Ausbau des Thermometers direkt im Prozess. Aufwand und Kosten für Kalibrierungen werden so deutlich reduziert.

Die Jury und der AMA Verband gratulieren dem Entwicklerteam: Dr. Pavo Vrdoljak, Christian Stöger, Michael Korn, Harald Bründl, Alfred Umkehrer (Endress+Hauser GmbH+Co KG, Nesselwang) und Dr. Marc Schalles (Technische Universität Ilmenau).

Zwei Sonderpreise für ‚Junge Unternehmen‘

Der Sonderpreis in der Kategorie ‚Junge Unternehmen 2018‘ ging ebenfalls an zwei Entwicklerteams. Das Team um Dr. Matthäus Langosch (CeLaGo Sensors GmbH, Saarbrücken) überzeugte mit einem Dünnschicht-Folien-Dehnungsmessstreifen. Das Team um Houssam El Moutaouaki (SENVISYS GmbH, Saarbrücken) gewinnt mit der Entwicklung einer effizienten Sicherung von Bahnübergängen durch Vibrationsanalyse. Beide Entwicklerteams erhielten als Sonderpreis einen kostenfreien Messeauftritt auf der SENSOR+TEST 2018

Sensorik und Messtechnik als Innovationstreiber der Technik

„In diesem Jahr erreichten uns 34 Einreichungen aus dem In- und Ausland, die Entwicklungen sind innovativ, originell und meist sehr marktrelevant. Die beiden Gewinnerprojekte überzeugten die Jury zusätzlich mit wissenschaftlich herausragenden Lösungen und einem deutlich erkennbarem Nutzen“, erklärt der Juryvorsitzende Professor Andreas Schütze von der Universität des Saarlandes. „Gewinner insgesamt sind aus meiner Sicht immer die Anwenderindustrien, da viele der eingereichten Lösungsansätze aus Sensorik und Messtechnik die Innovationstreiber des technischen Fortschritts sind“, sagt Schütze weiter.

Broschüre mit allen Einreichungen 2018

Der AMA Innovationspreis zählt seit Jahren zu den renommiertesten Preisen in der Sensorik und Messtechnik und wird jährlich vom AMA Verband ausgelobt. Alle akzeptierten Einreichungen werden mit einer Kurzbeschreibung der Innovation in der Broschüre ‚AMA Innovationspreis 2018 – Die Bewerber‘ veröffentlicht, die online heruntergeladen werden kann.

Bewerbungen für den Innovationspreis 2019

Bewerbungsformulare für den AMA Innovationspreis 2019 stehen ab Oktober 2018 online zur Verfügung. Bewerben können sich Einzelpersonen oder Entwicklerteams aus Firmen und Instituten. Weitere Informationen unter: www.ama-sensorik.de.

AMA Sensor and Measurement Directory Published

Sensors and Measurement expands markedly in 1st Quarter
Revenue 1st Quarter 2017
Orders Incomming 1st Quarter 2017

Overview of Sensor and Measurement Technology

Berlin, 31 August 2018 - The AMA Association for Sensors and Measurement (AMA) has published a completely revised and updated edition of its Directory. On 128 pages the Association’s publication provides information on suppliers of sensors and measuring technology as well as on service providers for the most diverse areas of application. The AMA Directory for 2018/2019 can now be obtained free of charge from the AMA Association or be used online.

The sensor industry is booming and new technologies, such as the Industrial Internet and Industry 4.0 promise greater efficiency, performance, security, and quality. The key to all these aspects lies in networking and analysis of the machine, system, and process operating data. And this data is made available reliably, safely, and precisely from sensors and measuring systems. It assumes a key role in the digitalization of our future industries.

The AMA Association for Sensors and Measurement lists roughly 1,000 categories for products and services from its 460 members from industry and science. In the first section of the brochure, users will find a table of contents according measurement parameters. The middle section lists the AMA members in alphabetical order, and the last section comprises an index of headwords. The AMA Directory is a bilingual English and German publication.

“Our current Sensor Industry Directory gives users and other interested parties an overview of our 460 members’ products and services,” says Thomas Simmons, AMA’s general manager. “And the AMA Directory can of course also be used online. You just enter a search term or call up a parameter and get a list of all relevant AMA members.”

The print version can be ordered from the AMA Association for Sensors and Measurement at info@ama-sensorik.de.

The online version at AMA Directory for 2018/2019.

AMA Innovation Award 2018 with two Winning Teams

A miniaturized, highly integrated gas sensor and a thermometer with automatic in-situ calibration function win the AMA Innovation Award 2018.

Berlin, 26 June 2018—The AMA Association for Sensors and Measurement (AMA) conferred the AMA Innovation Award 2018 on two developer teams at the SENSOR+TEST 2018 at Nuremberg. The jury, comprising representatives from science and industry, declared that both submissions were highly innovative approaches with clearly discernible market relevance. The prize money of 10,000 euros went to the miniaturized and highly integrated environmental sensor BME680 from Bosch Sensortec and to the thermometer itherm TrustSens TM37x with an automatic in-situ calibration function from Endress+Hauser and the Ilmenau Technical University in equal parts.

Bosch BME680 – First Miniaturized Chemical Gas Sensor

The Bosch BME680 is the first integrated 4-in-1 sensor module that combines pressure, temperature, and humidity sensors with a MEMS gas sensor. Thus, a new measuring parameter was developed for CE & IoT applications. The basis for the innovation were the high requirements in the CE & IoT market as opposed to the state of the art, especially in regard to system intelligence, device size, power consumption, reliability, as well as industrialization and scalability in production volume. Up to now these were major hurdles in establishing a chemical parameter for gas on an industrial scale and for mass production. Today, the first devices in the area of IoT and smart homes are available on the market.

The jury and the AMA Association extend their congratulations to the developer team: Dr. Richard Fix, Dr. Thomas Block, Dr. Herbert Verhoeven and their colleagues (Bosch Sensortec GmbH, Reutlingen)

Thermometer with Automatic In-Situ Calibration Function in Process

The other innovation to win the award is the itherm TrustSens TM37x, a thermometer with automatic in-situ calibration function during processing. Parallel to the resistor sensor, a ferro-electric reference element with a known Curie temperature as a temperature etalon is integrated for its measuring function. If the process temperature causes a phase transformation, the measurement deviation of the digital temperature value from the Curie temperature is determined and the thermometer is calibrated anew. This automatic, nonreactive calibration is performed without extension of the thermometer directly in the process. Thus, cost and effort for calibrations are considerably reduced.

The jury and the AMA Association congratulate the developer team: Dr. Pavo Vrdoljak, Christian Stöger, Michael Korn, Harald Bründl, Alfred Umkehrer (Endress+Hauser, Nesselwang) and Dr. Marc Schalles (Ilmenau Technical University).

Two Special Awards for “Young Enterprises”

The special award in the category “Young Enterprises 2018” also went to two developer teams. The team with Dr. Matthäus Langosch (CeLaGo Sensors, Saarbrücken) convinced the jury with a thinfilm strain gauge. The team with Houssam El Moutaouaki (SENVISYS, Saarbrücken) wins with the development of an efficient and safe railroad level crossing by means of vibration analysis. Both developer teams received a free-of-charge trade fair presence at the SENSOR+TEST 2018.

Sensors and Measuring as Innovation Drivers of Technology

“This year 34 projects were submitted from Germany and abroad. The developments were innovative, original, and mostly market relevant. The two winning projects convinced the jury with scientifically outstanding solutions and clearly identifiable utility,” explained jury chair Professor Andreas Schütze from the Saarland University. “From my perspective, the overall winners are always the user industries, since many of the submissions are approaches from sensor and measuring technology to solutions that are the innovation drivers for technical advance,” added Schütze.

Brochure with All Submissions 2018

The AMA Innovation Award is among the most renowned awards in sensors and measurement for many years and is conferred annually by the AMA Association. All accepted submissions are published with a brief description of the innovation in the brochure “AMA Innovation Award 2018 – the Contenders,” which can be downloaded online.

Competition for the Innovation Award 2019

Application forms for the AMA Innovation Award 2019 are available online as of October 2018. Individuals or developer teams from enterprises and institutes may apply. Further information at: www.ama-sensorik.de.

An overview of all submissions for the AMA Innovation Award 2018

AMA Center for Sensors and Measurement at the electronica

Competence Center with 14 Exhibitors Welcomes Technical Exchange

Berlin, 25 September 2018—The AMA Association for Sensors and Measurement presents 14 exhibitors at a community stand of the electronica trade fair, to be held from 13 to 16 November 2018 in Munich. The exhibiting enterprises and institutes are to show new products and approaches to solutions dealing with sensor, measuring, and testing technology.

Visitors to the electronica 2018 can expect international expert knowledge from buyer and user branches, ranging from automotives and industrial electronics to embedded and wireless technology as well as medical electronics and MEMS. Sensors and measurement have a key role in electronics, as they detect and identify information and provide this data reliably and precisely for the user.

The AMA Competence Center for Sensors and Measurement invites the visitors to a technical exchange. The AMA Center provides expert knowledge to professionals in purchasing segments and user branches. Interested parties can obtain information on individual sensor elements, entire sensors, measuring technology, or system and turnkey solutions. Moreover, the AMA Association offers the free, up-to-date Sensor Industry Directory 2018/2019. This directory lists about 1,000 product and service categories provided by the 460 AMA members from industry and research.

Visitors will find the AMA Center for Sensors and Measurement at the electronica from 13 to 16 November 2017 in Hall B3. A list of the exhibitors at the AMA Center including a brief description of their core activities can be found at:

Center for Sensors and Measurement at the Hanover Fair

AMA Association presents Competence Center with 19 Exhibitors

Berlin, 27 March 2018—The AMA Association is to appear at the Hanover Fair from 23 to 27 April, 2018 with 19 exhibitors at the AMA Center for Sensors and Measurement. Visitors will obtain compact and concentrated information on new products and solutions for sensor and measuring technology in the area of Industrial Automation.

The AMA’s Competence Center for Sensors and Measurement provides its own platform within the IAMD trade fair, Integrated Automation, Motion, & Drives. At this “fair within a fair,” interested parties can quickly target customer-specific information from specialist to specialist.

The exhibiting enterprises and institutes will provide information on sensor elements, special sensors, complex sensor systems, specific measuring techniques, as well as on system and turnkey solutions. The AMA Association’s sensor industry directory will provide an overview of the products and services offered by its members.

The AMA Association is also a partner of the Automation Forum in Hall 14. Here, visitors can obtain information on measuring technology in automation and on related subjects in numerous lectures. Experts are to present trend topics and are available for discussions.

The venue for AMA Center for Sensors and Measuring Technology is the Hanover Fair from 23 to 27 April, 2018 in Hall 11. A list of the exhibitors with a brief description of their core activitiesProgram for the Automation Forum in Hall 14

AMA Innovation Award 2018: Association Nominates Four Teams

Three special awards for Young Enterprises in sensor and measuring technology

The AMA Association for Sensors and Measurement nominated four contenders for the AMA Innovation Award 2018. The Special Award for Young Enterprises goes to three outstanding developer teams for the first time.

Berlin, 14 March 2018—This year, 35 research and development teams from Germany and abroad contended for the renown AMA Innovation Award. The 10,000-euro award can also be split by the jury. The jury comprises representatives from science and industry. In their evaluation, the jurors place special emphasis on the degree of innovation, the originality of the solution, and the market relevance of the submitted R&D projects.

Nominations for the AMA Innovation Award 2018

Nominated for the AMA Innovation Award 2018 (in alphabetical order):

Bosch BME680, First Miniaturized Chemical Gas Sensor

Dr. Richard Fix, Dr. Thomas Block, Dr. Herbert Verhoeven, Dr. Tarek Zaki, Dr. Patrick Sonstroem, Dr. Andreas Menzel, Dr. Frank Rettig, Dr. Stefan Zehringer, Dr. Isolde Simon, Dr. Pascal Gieschke, Dr. Tobias Frey, Aibin Paul Lazar, Dr. Christoph Brueser, Alexandros Ninos, Thomas Claus, Lu Ye, Dr. Michael Knauss, Jonathan Balewski, Bassem Baffoun, Jochen Eitel, Dr. Uwe Bolz, (Bosch Sensortec GmbH, Reutlingen)

The Bosch BME680 is worldwide the first integrated 4-in-1 sensor module with a MEMS gas sensor. A new measuring parameter was developed for CE & IoT applications. The basis for the innovation were the high requirements in the CE & IoT market as opposed to the state of the art, especially in regard to system intelligence, device size, power consumption, reliability, as well as industrialization and scalability in production volume. (brochure, p. 7)

Coriolis Flow Meter – Promass Q with Multi-Frequency Technology

Dr. Hao Zhu, Dr. Alfred Rieder, Gerhard Eckert, Ennio Bitto, Dr. Wolfgang Drahm, Dr. Martin Anklin (Endress + Hauser Flowtec AG, Reinach)

Multifrequency technology (MFT) expands the application spectrum of Coriolis flow meters to include currents with gas inclusions. This MFT determines mass currents and density for two different vibration frequencies of the measuring tubes and compensates interference of measuring results by bubble currents. (brochure, p. 6)

Siloxane-Resistant Multipixel-Gas Sensor

Dr. Johannes Bühler, Dr. Matthias Merz, Dr. Roman Pavelko, Pernilla Andersson, Dr. Mirjana Banjevic, Dr. Cyrill Kuemin, Dr. Werner Hunziker, Dr. Felix Hoehne (Sensirion AG, Stäfa)

With the SGP multipixel gas sensor, Sensirion brings multiple key innovations to market. The core technology of the ‘SGP-MOXSens® makes the sensor extremely resistant to contamination by siloxane and thus enables long-term stability and accuracy, as has never before been possible. (brochure, p. 7)

Thermometer with Automatic In-Situ Calibration Function During the Process

Harald Bründl, Torsten Iselt, Michael Korn, Christian Peuker, Christian Stöger, Alfred Umkehrer, Michael Völkl, Dr. Pavo Vrodljak, Peter Wiedemann (Endress+Hauser Wetzer GmbH + Co KG, Nesselwang); Patrick Grob, Jiri Holoubek, Fredy Klammsteiner, Dr. Jiri Polak, Dr. Florian Krogmann (Innovative Sensor Technology IST AG, Ebnat-Kappeln); Dr. Marc Schalles, Michael Pufke (Technische Universität Ilmenau)

The itherm TrustSens TM37x is a thermometer with an automatic calibration function. Integrated in its measuring head is a ferro-electric reference element with a known Curie temperature, parallel to the resistor sensor. (brochure, p. 6)

Special Award for Young Enterprises

In the special category Young Enterprises, startups can compete that have not been on the market over five years, have less than 50 employees, and an annual turnover of less than 10 million euros. The winners of the special award get a trade-fair stand at the SENSOR+TEST 2018 free of charge. This year, three developer teams in this category convinced the jury.

One Special Award goes to the developer team of Dr. Matthäus Langosch (CeLaGo Sensors GmbH, Saarbrücken, und Hochschule für Technik und Wirtschaft des Saarlandes), for the development of a thinfilm strain gauge. It enables manufacturers to apply sensitive, low-energy, and robust sensor systems for flexible, highly sensitive, application-specific strain gauges.

The developer team of Houssam El Moutaouakil (SENVISYS, Saarbrucken) is to receive a Special Award for “efficiently securing a railroad level crossing by means of vibration analysis.” Supported by artificial intelligence, the vibration sensor system provides an efficient, wireless railroad level crossing.

Theresa Ebeling’s team (HygNova GmbH, Berlin) is also to receive a trade-fair stand free of charge in the special category for the development of the HygNova Advance. This device helps medical institutions to reduce hospital infections by increasing the hand disinfection rate.

“We were again very glad this year to see the many, high-quality projects submitted by the contenders for the AMA Innovation Award as well as those for the Young Enterprise category. Especially the three startups outdistanced the rest of the field in this category. Therefore, we are inviting three teams for the first time to a free-of-charge trade-fair stand at the SENSOR+TEST 2018,” says Professor Andreas Schütze, the jury chair from the University of Saarland. “The four nominated teams for the AMA Innovation Award 2018 show the plethora of developments and solutions in which innovative sensor and measuring technology set the pace for technical advance. Nevertheless, they also represent the current trends, especially for smartphones and the Internet of Things: Two nominated innovations are direct competitors in this highly dynamic market.”

The winners of the AMA Innovation Award 2018 will be made known at the opening ceremony of the SENSOR+TEST 2018 trade fair in Nuremberg.

An overview of all competitors and projects for the AMA Innovation Award 2018